Recenze This House Is Not For Sale (4.11.2016)

Poté, co Richie Sambora opustil kapelu v roce 2013 během turné k desce What About Now, nebylo jasné, jak to bude s kapelou dál. Kapela se rozpadne? Každý půjde svou cestou? Bude dočasná přestávka? To byly otázky, které napadaly nejednoho fanouška této partičky z New Jersey. Po skončení turné, kde pozici hlavního kytaristy zastal Kanaďan Phil X, bylo jasné, že konec Bon Jovi se neblíží. Naopak. V druhé polovině roku 2015 spatřilo světlo nové album kapely nazvané Burning Bridges, které mělo být tečkou za dosavadní spoluprací s nahrávací společností, u které kapela byla. Zároveň bylo oznámeno, že se pracuje na zcela nové desce kapely, o které jsou právě tyto řádky.

Na rozdíl od desky Burning Bridges, kde se nacházely i šuplíkové písně, které byly natočeny ještě s Richiem Samborou, tak tato nová deska This House Is Not For Sale je již bez zanechání stop tohoto bývalého kytaristy kapely. Nové album po několika týdenním posunutí bylo uvolněno na trh 4.11.2016 a to kupodivu pod stejným vydavatelstvím, tedy Universal. Ale pojďme k obsahu.

Při poslechu desky This House Is Not For Sale bude mít nejeden posluchač pocit, že tato nahrávka se po zvukové stránce o moc neliší od nahrávek v posledních 10 letech. A to díky tomu, že v této dekádě se stala hnací silou u kapely více dvojice Jona Bon Joviho a Johna Shankse, která na této desce v nezměněné podobě pokračovala i na této nahrávce. Tudíž běžný posluchač, ač už pravidelný či příležitostný, vlastně nepozná nějakou výraznou změnu a řekne si: to jsou typičtí Bon Jovi, kteří hrají to, co se nám líbí a očekáváme. Spolupráce s Johnem Shanksem a kytaristou Philem X byla na této desce prohloubena až k samotnému podílení se na nahrávce a i účasti Shankse na promo turné k uvedení desky. Phil X se samozřejmě, jak bylo uvedeno, na koncertech podílí od roku 2013.

Již samotný otvírák alba a titulní píseň This House Is Not For Sale je sázkou na jistotu. Kytara připomínající tu z Have A Nice Day je známkou toho, že se na některých písní z tohoto alba budou držet Bon Jovi toho, co fanoušci mají rádi.

Určitou inspiraci ve své minulé tvorbě kapela našla i v písni Scars On My Guitar, jejíž téma se nese v duchu My Guitar Lies Bleeding in My Arms z desky These Days. Nicméně tato balada se řadí k hlavním pilířům desky, když si po jejím poslechu začnete vybavovat silné okamžiky nahrávky. Naproti tomu i hodně povedená píseň New Year’s Day hledala inspiraci jinde a to v písních jako Hallelujah či Amen od samotných Bon Jovi.

Mezi nejvýraznější momenty desky bych kromě zmíněných Scars On My Guitar a New Year’s Day uvedl i skladby jako klavírová Real Life, Roller Coaster, Living With The Ghost. Nesmím zapomenout i na skvělou country ovlivněnou Reunion. Pro mne úplným vrcholem desky je ale píseň I Will Drive You Home, která sebevědomě zachycuje emoce a v závěru skladby odvážně zkouší počítačem zkreslené hlasy.

Pokud bych měl zmínit slabší kousky desky, tak to jsou písně jako Knockout a Born Again Tomorow, které bych osobně zařadil až jako bonusové, protože kupodivu všechny bonusové skladby (základních je na desce pouze prvních 12 písní, ostatní jsou součástí deluxové verze alba) tyto dvě písně strčí do kapsy. Obecně celkově na mne působily zbývající 2/3 deluxe verze desky lépe, zejména díky bonusům.

Celkově hodnotím desku tedy jako velmi povedenou, se skvělými okamžiky během poslechu, ať už to jsou sbory, vokály Jona Bon Joviho či kytarové pasáže. Zkrátka opět trefa do černého v rámci stadionového melodického rocku, zejména pro fanoušky této kapely. Bon Jovi se na této desce drží zajetých kolejí, pro které je máme rádi a s experimenty se drží klasicky při zemi. Osvědčené se zkrátka nemění.

TRACKLIST

01 This House Is Not For Sale
02 Living With The Ghost