Bon Jovi LIVE – Vídeň 2011 (25.7.2011)

Musím hned na začátku říci, že na pátek 22. 7. 2011 jen tak nezapomenu. Byl to den, kdy jsem byl na dalším koncertě skupiny Bon Jovi a ačkoliv jsem před začátkem turné účast neměl v plánu, tak při vzpomínce na tento koncert si musím v duchu říci: „Co mě to vůbec napadlo, že jsem do Vídně nechtěl?“ Zejména když se koncert ve Vídni tak povedl. Ale o to bych se chtěl podělit v následujícím textu.

Původní plán totiž zněl, že po loňských dvou koncertech v londýnské O2 Aréně a letošních dvou koncertech v Drážďanech a Mnichově výlety za Bon Jovi pro letošek stačí. Ale nedalo mi to a po možnosti získat jeden volný Golden Circle lístek jsem po menším váhání změnil názor. Může být něco, co by mě po 4 koncertech turné 2010/2011 mohlo ještě překvapit? To si pište, že ano!

Tím prvním bylo přeci jen počasí, které na pátek rosničky přichystaly, ale upřesňující hodinový výhled počasí dával tušit, že pravděpodobnost deště 10 procent po 18. hodině bude příjemným faktorem, na který se dá spolehnout. A opravdu. Po častých přeháňkách a dvou celkem „otravných“ předkapelách vylezlo sluníčko a počasí se umoudřilo.

Druhým, důležitějším faktorem bylo, jaká atmosféra na Ernst Happel Stadium panovala. Takto skvělé 55 000-ové publikum jsem snad na koncertě nezažil a patří k tomu nejlepšímu, co jsem u Bon Jovi viděl. Výborná spolupráce kapely s fanoušky a nálada samotné kapely dávala tušit, že dav zažije něco neskutečně skvělého. Fanoušci byli v jednom ohni. Jon si diváky natolik získal, že s nimi dokázal manipulovat dle svého uvážení. Budete mávat, budete zpívat, budete tleskat … zkrátka kapela a publikum bylo tento večer jeden celek, jedna duše.

Nemá cenu se dopodrobna věnovat struktuře setlistu, ta se dá od sledovat ze statistiky odehraných písní a má celkem jasně danou kostru. A díky charakteru setlistu se dají čekat raritní písně a těch jsme se do sytosti dočkali v průběhu celé noci, zejména v přídavcích, ale k nim až později.

Za první raritku koncertu se dá považovat box-seťácká The Radio Saved My Life Tonight, která potěšila zejména skalní fanoušky. Neskutečně dobře ale působily i klasické hity, ať už píseň, která „udělala“ Bon Jovi – Runaway, tak i pro manipulační možnosti s publikem - skvělá Captain Crash a medley nabitá Bad Medicine. V ní jsme se dočkali i premiérové cover Wild Thing. Z videa níže je patrné, jak se kapela náramně bavila.

Velice emotivním zážitkem byly písně na vrcholu mola - (You Want To) Make A Memory a neskutečně emocemi nabitá cover Hallelujah. Po těchto písní přišly další tradiční písně, ale byla by škoda nezmínit snad nejlepší verzi písně Someday I´ll Be Saturday Night, kterou jsem slyšel. A to díky publiku a zejména díky silné pasáži „I’M ALIVE“, která se zaryla hluboko do srdce a díky youtube si můžu tento zážitek znovu a znovu připomínat.

Samotný vrchol tříhodinové show byly ale mohutné přídavky, které Jon s kapelou zahrál. Po luxusní verzi Whole Lot Of Leavin´ a Wanted Dead Or Alive přišla Thorn In My Side. A to byl panečku zážitek! Tato píseň obsahuje oproti studiové nahrávce daleko lepší a delší závěrečné sólo, které jsem viděl již několikrát na záznamech koncertů, ale zažít to na vlastní kůži, to je něco nepopsatelného.

Jak jsem již zmínil, přídavky byly opravdu mohutné a kapela se po prvních přídavcích znovu vrátila a přidala raritu Wild Is The Wind s výborným intrem a taktéž nezapomenutelné písně Always a These Days v samotném závěru. Ty obsahovaly velmi povedená kytarová sóla Richieho Sambory, který dokázal, že je to stále „Pan kytarista“.

Myslím, že díky náladě kapely a díky tak skvělému publiku byl koncert v průběhu show změněn oproti původnímu připravenému setlistu. Nutno podotknout, že zařazení neplánovaných písní a nahrazení některých za jiné bylo až neskutečně dobrou volbou. I vzhledem k tomu, jak se tyto písně povedly. Osobně mi chyběla píseň Love´s The Only Rule, ale díky asi nej verzi Saturday Night mě tato změna ani nemůže v podstatě mrzet.

A kam koncert na osobním žebříčku zařadit? Jednoznačně mezi to nejlepší, co jsem zažil. Celkem s přehledem to překonalo letošní Mnichov. A co Vy, jak se Vám koncert líbil? Podělte se o názory v diskusi pod článkem. KTF