Recenze Greatest Hits (7.11.2010)

A je to venku. Ptáte se co? No přeci konečně vyšlo druhé výběrové album skupiny Bon Jovi - Greatest Hits. Možná je to k nevíře, ale skutečně jsme čekali dlouho. Původní plány na vydání druhého výběrového alba sahají někdy do roku 2007, kdy se předpokládalo vydání pokračování výběrovky Crossroad, tedy Crossroad II.

V té době se spekulovalo o čistém pokračování, tedy vydání Crossroad II, které by navázalo tam, kde jednička skončila. Tedy od roku 1995 po současnost. První výběrové album Crossroad totiž mapovalo kariéru této partičky z New Jersey za roky 1984 až 1994. Nezůstalo samozřejmě pouze u hitů za toto období, ale byly přidány i dvě třešničky – balada Always a píseň ve středním tempu - Someday I´ll Be Saturday Night.

Jelikož ale album Lost Highway zaznamenalo solidní úspěch, kapela své plány přehodnotila a chtěla výběrovku nechat na další rok. Konkrétně na rok 2009. Jak mnozí jistě zaregistrovali, ani loni jsme se nedočkali, ačkoliv práce na výběrovce ve smyslu bonusových nových písní započaly. Stalo se ale to, že nového materiálu bylo napsáno tolik, že se kapela rozhodla písně vydat na zbrusu nové řadové desce – The Circle. A přání vydavatelství na vydání výběrovky šlo opět stranou.

Protože od vydání alba uplynul víc jak rok, kapela si nové výběrové album připravila právě na tento podzim. Nikdo se nemusí bát, že by bonusy chyběly kvůli vystřílení munice na The Circle. Naopak, kapela napsala a nahrála 2 zbrusu nové písně a dopracovala 2 písně napsané během nahrávání The Circle, které se na řadové album dle slov skupiny nehodily.

A jaký koncept byl zvolen? Nakonec se kapela rozhodla nepokračovat v mapování „druhé“ poloviny kariéry, aby navázala tam, kde první výběrovka skončila. Ale naopak, koncept byl zvolen ve formě „zlatých hitů“ za celou dosavadní kariéru skupiny Bon Jovi od roku 1984 po současnost.

Mnozí škarohlídi by jistě v tuto chvíli napsali, že je to z důvodu, že nic pořádného od roku 1994 nevyšlo. No, to je na každém z Vás, jak hodnotíte tvorbu Bon Jovi od roku 1995. Co tedy na desce naleznete? To do značné míry záleží, jakou verzi Greatest Hitssi koupíte. Tato výběrovka totiž vychází ve dvojím provedení. V jedno-diskovém provedení a dvoj-diskovém s příznačným podtitulem The Ultimate Collection.

Tato recenze se samozřejmě bude věnovat tomu bohatšímu vydání, tedy 2CD. Nutno ještě podotknout, že první disk je totožný a ve 2CD verzi máte druhý kotouč navíc. Aby bylo jednodušší rozhodování pro fanoušky, kterou verzi koupit, tak i novinkové písně jsou rozprostřeny na oba disky ve stejném poměru. Ale k bonusovým písním se ještě vrátíme později.

Co je tedy na kterém disku za zlaté hity? To, že první výběrovka byla nabitá tím nejlepším, co skupina nahrála, je bez pochyby. Tak si chytré hlavy řekly, proč nerozpůlit Crossroad a ke každé půlce nepřihodit něco z nejlepších písní po roce 1995. A slovo dalo slovo a Greatest Hits je na světě :-) No, zpět po této vsuvce k obsahu. První disk otvírá stadiónová hymna Livin´ On A Prayernásledovaná vypalovačkou You Give Love A Bad Name. Po této dvojici dostává prostor novější tvorba v podobě vypalovaček It´s My Life, Have A Nice Day, aby se posluchač následně vrátil k osvědčeným písním Wanted Dead Or Alive a Bad Medicine.

Poté prostor dostává novější We Weren´t Born To Follow z poslední řadovky The Circle, aby se následně posluchač vrátil k tradičním hitům kapely v podobě I´ll Be There For You, Born To Be My Baby a Bed Of Roses. Poté zas něco novějšího a to zejména s velkým úspěchem v USA - Who Says You Can´t Go Home? a znenadání se CD chýlí ke svému konci pomocí hitů Lay Your Hands On Me, Always a In These Arms.

Druhé CD otvírá první hit kapely – píseň Runaway, následovaná pohodovou písní Someday I´ll Be Saturday Night. Tu střídá kapelou oblíbená Lost Highway ze stejnojmenného alba. Svoje místo rovněž nachází písně I´ll Sleep When I´m Dead, In And Out Of Love a výborná Keep The Faith.

Po těchto písních přichází fenomenální When We Were Beautiful. Tak jako u první výběrovky, i u této druhé nachází své místo píseň ze sólové tvorby Jona Bon Joviho – Blaze Of Glory, která již v repertoáru skupiny zdomácněla. Po této písni následuje čtveřice zlatých: This Ain´t a Love Song, These Days, (You Want to) Make A Memory a Blood On Blood.

Tak to jsou ve výčtu ony, zlaté hity kapely Bon Jovi za celou jejich kariéru. Některý fanoušek by leckteré písně vyměnil za jiné - dle jeho osobního vkusu – za lepší písně. Ale celkově musím říci, že i člověk neznalý tvorby této skupiny si přijde na své a výběrovka slušně mapuje celou kariéru.

A pro koho je tato deska určena? Jednoznačně pro příležitostné fanoušky kvalitního rocku, poté pro majitele původního Crossroad (pro ty má význam především 2CD verze) a pro fanoušky, kteří nemají ještě všechny desky a díky tomuto 2CD se lépe rozhodnou, kterou řadovou desku z dřívější doby si pořídit další. A co skalní fanoušek, který má vše, co kapela vydala?

I na něj se nezapomnělo. Záměrně jsem se totiž vyhýbal novým skladbám. Jim se chci věnovat právě v následujících řádcích. Tak jako mělo Crossroad své dvě novinky, i nové Greatest Hits nepřišlo zkrátka. Na každém CD naleznete po dvou zbrusu nových písních. Na prvním CD pilotní singl výběrovky - What Do You Got? a druhou novinku No Apologies. Osobně musím říci, že je jedna lepší než druhá. Zejména druhá, která zaujme výborným soundem písně a zní velmi svěže.

Druhé CD obsahuje na svém konci další dvě novinky a to písně This Is Love, This Is Life a The More Things Change. První rockově laděná a druhá trošku ve stylu písní z Lost Highway s naprosto dokonalým textem. Nicméně všechny 4 nové písně budou jistě důvodem každého fanouška, aby si tuto výběrovku koupil. Skladby rozhodně stojí za to, tak jako celé 2CD. Nejvíce mě z nových písní zaujaly No Apologies a The More Thing Change. Právě tyto dvě byly speciálně pro nové Greatest Hits napsány. Naproti tomu What Do You Got? a This Is Love, This Is Life byly napsány během The Circle, ale jak jsem zmiňoval v úvodu, kapele na album neseděly a byly dopracovány až pro toto Greatest Hits.

Ještě se sluší zmínit, jak je to s regionalizací GH. Tak jako je tradičně zvykem, všude album nevychází ve stejné podobě. Americké vydání má prohozené písně na prvním a druhém CD oproti zbytku světa. Konkrétně dvojice písní Blaze Of Glory a Runaway z druhého CD je na prvním, na úkor písní Bed Of Roses a In These Arms, ty jsou na disku druhém. U nás jsou tyto písně opačně. Dále US verze postrádá písně I´ll Sleep When I´m Dead a In And Out Of Love. Zvláštností US verze je ještě nahrazení klasické verze Who Says You Can´t Go Home? - verzí v podobě duetu s Jennifer Nettles.

Nejbohatší vydání je tradičně pro Japonsko. To na svém prvém CD získalo ještě bonusový hit Tokyo Road. Rovněž tato verze má prohozené písně, shodně s US verzí. Ale obsahuje oba evropské bonusy, tedy písně I´ll Sleep When I´m Dead a In And Out Of Love na druhém disku. Zároveň je japonské 2CD ve formátu SHM-CD, tedy disky jsou ze sofistikovanějších materiálů zaručujících nejvěrnější zvuk - čistší, transparentnější, zkrátka úplně nejvíc brilantní zvuk, který může přinést pouze SHM-CD. Tak to alespoň popisují japonští mistři ve specifikaci tohoto formátu, který je zpětně kompatibilní s formátem CD. Jiní mistři tvrdí, že je to hlavně způsobeno jiným masterem, ze kterého se disky lisují.

Co se týká tohoto blbého nápadu s prohazováním písní mezi prvním a druhým diskem, došlo také k celkem nemilé události. Jelikož jsou písně různě dlouhé, tak pouze na americkém vydání je píseň Lay Your Hands On Me v kompletní podobě. V ostatních edicích, včetně naší evropské, se nachází „radio edit“ verze, která je oseknutá o první dvě minuty a poslední půlminutu. Dokonce je zkrácené i sólo v písni. Tohle se vydavatelství opravdu nepovedlo a je to největší mínus. Tím druhým je ignorace alba Bounce. Z této desky nenaleznete na výběrovce zhola nic.

To by bylo k výběrovce Bon Jovi – Greatest Hits vše. Pro ty, kteří nechtějí utrácet peníze za něco, co už mají (i několikrát :-)), je řešením zakoupení pouze nových písní prostřednictvím elektronických prodejců hudby (iTunes, Amazon, ilegalne.cz atp.). Průměrná cena jedné písně v elektronické podobě se pohybuje kolem 30 Kč (celkem tedy do 120 Kč) a to jistě stojí za zvážení oproti 500 Kč za fyzické 2CD. S touto metodou ale musíte zatím pár týdnů nebo měsíců vyčkat, protože nyní se v těchto elektronických obchodech dá koupit jen album kompletní. KTF