Dualdiskový nástup Bon Jovi (12.11.2005)

Jak již bylo před pár měsíci anoncováno, tak se i skupina Bon Jovi zařadila díky svému vydavatelství Universal music mezi interprety, kteří využívají nově nastupující formát DualDisc. O jaký formát se jedná? Co vše posluchači může přinést? Na tyto otázky a jim podobné se bude snažit odpovědět tento článek, který Vám v kostce přinese pohled na doposud vydané Dualdisky s pečetí Bon Jovi.

Co je to tedy DualDisc? Je to nový oboustranný disk, který na trh uvedl hudební průmysl. Spojuje v sobě digitální zvukový záznam v podobě audio CD na straně jedné s materiálem ve formátu DVD na straně druhé. Médium DualDisc je velikostí shodné s disky CD a DVD. Strana DVD média DualDisc nabízí nejen obsah ve formátu DVD-VIDEO nebo DVD-AUDIO, ale i jejich kombinaci. Tato DVD strana může zahrnovat řadu funkcí, jež v současnosti nalezneme u disků DVD, včetně vylepšeného zvuku, prostorového zvuku 5.1, hudební videa, rozhovory s interprety, záznamy ze zákulisí, dokumentární filmy, fotogalerie, texty písní a jiný materiál produkovaný daným interpretem nebo hudebním vydavatelstvím. Tento disk lze pustit na všech současných DVD přehrávačích, CD strana disku samozřejmě i na CD přehrávačích.

Slippery When Wet DualDisc

Prvním diskem, který s pečetí Bon Jovi na Dualdisku vychází, je nejúspěšnější legendární album Slippery When Wet. Jak byl disk využit u Bon Jovi se seznámíme právě teď v následujících řádcích. CD stranu s nově digitálně remasterovaným albem SWW ponecháme a zaměříme se pouze na stranu DVD. Nejzajímavější věcí na tomto znovu vydání alba je zejména to, že pro DVD stranu byly použity originální pásky původního záznamu alba, které digitálně vyčistil Obie O´Brien. Na této originální analogové pásce byly nalezeny i intra a outra písní, které byly nakonec na vydaném LP a CD odstraněny. Nyní v tomto novém vydání je to právě bonus, který DualDisc přináší.

Nejvíce bonusového materiálu obsahuje stadiónová hymna Living On A Prayer, která nejenže doznala pár nových sekund na začátku písně, ale zejména nový konec, téměř minutové instrumentální outro, včetně skvělého talk-Boxu Richieho Sambory.

Druhou písní obohacenou o nové, asi 11 sekundové intro je píseň Raise Your Hands. Ještě lepší je ale nové outro které píseň obsahuje a to o plných 40 sekund delší. Tak jako u Prayer i tato píseň má s těmito novými, doposud nikde neuvedenými částmi, nový rozměr. Třetí písní, která je bohatší o zhruba 20 závěrečných sekund, je píseň Without Love. Poslední, čtvrtou písní, která je představením staronového materiálu, je píseň Never Say Goodbye. Naprosto nové, geniální 20 sekundové akustické intro dodává této nejlepší baladě z desky Slippery When Wet to pravé kouzlo. Celkem album trvá o celé tři minuty déle, než nahrávka doposud vydaná.

Kromě těchto nových částí písní doznává album křišťálově čistého zvuku ve všech písní, kde díky prostorovému mixu dokážeme rozeznat jednotlivé nástroje a což je potěšující, díky DVD-AUDIO stopě slyšíme zvuky daleko čistěji do nejmenšího detailu. Bonusem na této DVD straně DualDisku je pětice videoklipu s vyčištěným obrazem a zvukem. Nalezneme tu všech 5 videoklipů, které byly k albu Slippery When Wet natočeny. A to písně: You Give A Love Bad Name, Living On A Prayer, Wanted Dead Or Alive, Never Say Goodbye a Wild In The Streets.

Posledním bonusem na DVD straně jsou texty písní, které se zobrazí při přehrávání jednotlivých písní. K dokonalosti jen chybí pojetí ala karaoke :-) Myslím že každému fanouškovi se DualDisková verze vyplatí, protože nově přidaná hodnota převyšuje vše, na co jsme byli doposud zvyklý. Závěrem jen technické informace o všech zvukových stopách, které konkrétně přináší DualDiskové Slippery When Wet.

audio strana dualdisku SWW:

stopa CD 2.0 Stereo, 44.1kHz, 16bit

dvd strana dualdisku SWW:

stopa DVD-AUDIO High Resolution 5.1 Surround Sound, 96kHz, 24bit

stopa DVD-AUDIO High Resolution 2.0 Stereo, 96kHz, 24bit

stopa DVD-VIDEO Dolby Digital 5.1 Surround Sound, 48kHz, 448kbps

stopa DVD-VIDEO Dolby Digital 2.0 Stereo, 48kHz, 192kbps

Have A Nice Day DualDisc

Nyní se dostáváme k doposud druhému vydanému DualDisku od Bon Jovi a tím je aktuální album Have A Nice Day. Tak jak je u DualDiscu zvykem, tak z jedné strany nalezneme audio CD, kterému jsme se věnovali v recenzi alba, a proto se jednotlivým písním v tomto článku věnovat nebudeme. My se podíváme blíže pouze na DVD stranu DualDisku. Na této straně nalezneme opět album ve stereo mixu, ale také v nově rozmíchaném 5.1 prostorovém zvuku.

Obdobně jako u DualDisku Slippery When Wet je díky této verzi zřetelnější zvuk nástrojů a také jsou lépe rozeznatelné sbory. Pro zajímavost na následujících ukázkách uslyšíte zadní kanály několika písní, kde je výrazný hlas Richieho Sambory. Samozřejmě toto na albu v této podobě neuslyšíte, ale jsou to ukázky, které jsem pro Vás připravil pro představu, jak snadno se dají rozeznat jednotlivé nástroje a hlasy, pokud posloucháte 5.1 verzi, například na domácím kině ze zadních reproduktorů.

Bonusem na DVD straně je výběr písní z živého vystoupení v Atlantic City v Borgatě, v listopadu 2004. Konkrétně nalezneme klipy: Everyday, Miss Fourth Of July, I Get A Rush, These Arms Are Open All Night, The Radio Saved My Life Tonight. Dalším bonusem je poté EPK k albu Have A Nice Day a v neposlední řadě i hudební videoklip Have A Nice Day.

Závěrem už jen technický popis jednotlivých zvukových stop na DualDisku Have A Nice Day.

audio strana dualdisku HAND:

stopa CD 2.0 Stereo, 44.1kHz, 16bit

dvd strana dualdisku HAND:

stopa DVD-AUDIO High Resolution 2.0 Stereo, 48kHz, 24bit

stopa DVD-VIDEO Dolby Digital 2.0 Stereo, 48kHz, 224kbps

Na místě je také zmínit, že na klasickém bonusovém DVD u obyčejného CD Have A Nice Day, je chybně zařazena píseň Open All Night pod odkazem písně These Arms Open All Night. A také, že místo videoklipu Have A Nice Day je pouze fotogalerie z živé části videoklipu k písni Have A Nice Day. Toto je mírný rozdíl mezi CD + DVD verzí a DualDiskovou verzí Have A Nice Day. Viz níže uvedený obrázek z menu bonusového DVD u běžné edice CD + DVD.