Recenze The Circle (6.11.2009)

Po více jak dvou letech přichází americká rocková skupina s novou nahrávkou The Circle. Právě v tento čas se 11. studiové album dostává na pulty a nejeden fanoušek si říká, zda se Bon Jovi budou stále točit v „kruhu“ posledních nahrávek, nebo zda ještě něčím překvapí. Musím hned na začátku napsat, že novým albem překvapili a strčili do kapsy nejen poslední desku Lost Highway. Úplně bez problému.

Ačkoliv měla deska Lost Highway něco do sebe, nebyla všemi fanoušky vřele přivítána. Ať už kvůli „nashvillovskému“ vlivu nebo kvůli velké jednolitosti skladeb, která byla přítomná i na předešlých nahrávkách Have A Nice Day či Bounce. To nová deska The Circle je úplně z jiného soudku. Při prvních posleších alba můžete jednoznačně identifikovat každou písničku a budete překvapeni z rozmanitosti jednotlivých skladeb.

Na nahrávce se pojí moderní a tradiční zvuk kapely, album je plné kytarových riffů, různorodých kytarových melodií nesoucích se jednotlivými stopami. Písně mají delší kytarová sóla, která z nahrávek v poslední době vymizela. Skladby jsou kořeněné častým sborovým zpěvem, skvělými bicími a v neposlední řadě velmi povedeným zpěvem frontmana skupiny Jona Bon Joviho. Na velmi kvalitní texty předešlé desky Lost Highway navázalo The Circle dokonale. Textově je nové album ještě povedenější.

Produkce alba se ujal vedle Jona Bon Joviho a Richieho Sambory také John Shanks, který měl na starost produkci alba Have A Nice Day a polovinu alba Lost Highway. Na nové desce nalezneme tucet pestrých písní, jejichž celková délka přesahuje 52 minut. A jaké skladby tedy na albu jsou? Pojďme se na ně popořadě podívat.

Album otvírá pilotní singl desky - WE WEREN´T BORN TO FOLLOW. Jak bylo anoncováno v předešlých článcích tady na webu, tak se albová verze liší od singlové. Bylo na přání fanoušků zařazeno nové - dle slov Sambory - „monstrózní“ kytarové sólo místo vybrnkávání, které bylo původně. Musím říct, že mně osobně přijdou obě verze dobré, ale tato se sólem je díky němu lepší. (8/10)

WHEN WE WERE BEAUTIFUL. To je jméno nejen nového dokumentu ze zákulisí skupiny, ale rovněž název druhé skladby na albu. Tahle píseň je asi nejlepším trackem na albu, naprosto famózní počin od dob These Days. Skladba má nejen skvělé dlouhé kytarové sólo, ale úplně dech beroucí atmosféru. Celou písní se nese skvělá stupňovaná energie kytary Richieho Sambory. Píseň je obohacena o pěkný sborový nápěvek „sha-la-la, sha-la-la, hey, sha-la-la“. (10/10)

Třetí písní alba WORK FOR THE WORKING MAN se nese basová linka podobná legendární Living on a Prayer, ale přesto zůstává stále originálním počinem. V písni jsou výrazné nejen kytary, ale i bubny Tico Torrese a před samotným finálem skladby jdou do popředí klávesy Davida Bryana. Stupňovitost skladby „nahoru-dolu“ jde ruku v ruce se zpěvem, tak to má být. (8/10)

SUPERMAN TONIGHT je otvírán pěkným kytarovým vybrnkáváním netypickým na Bon Jovi, se kterým jsme se ještě snad u Bon Jovi nesetkali. Je to hymnicky znějící skladba, opět je přítomna skvělá kytara Richieho Sambory. Sbor a samotný refrén patří ke skvělým okamžikům písně. Nelze se tedy ani divit tomu, že pasáž této skladby byla použita v reklamě na americkou kabelovku, tahle píseň umí zkrátka strhnout. (10/10)

Bon Jovi už neumí být tvrdí? Tak to si poslechněte BULLET. Sbory na začátku mluví za vše. Chytlavý refrén taktéž. Druhý hlas Sambory důsledně podporuje Jona a přidává tak písni šmrnc. Samotný song po vzestupném zpěvu frontmana graduje v kytarové sólo. Pasáž po sólu je jedním slovem nádherná. Píseň je trošku atmosféricky ve stylu Damned z desky These Days. (8/10)

THORN IN MY SIDE začíná podobně jako dnešní kytarové písně od jiných skupin, které slýchávám v radiích. Skladbou se nesou dvě kytary, jedna zní více rytmicky, druhá více zkresleně. Hudebně mi píseň hodně připomíná japonský bonus na desce Crush – Neurotica. Takže hodně nadprůměrný track. (7/10)

Druhou polovinu alba otvírá LIVE BEFORE YOU DIE. Po klasickém zpěvu na začátku skladby se o slovo hlásí kytara, která posouvá píseň z průměru opět do výšin po dynamické kytaře. Jedná se o jednu z mála pomalejších skladeb na desce. K dramatičnosti písně přispívají úžasné smyčce, které podbarvují již natolik velkou pestrost skladby. Ohromný hlas Jona v této písni a skvělý doprovodný klavír. Co víc si přát? (8/10)

To BROKENPROMISELAND ve mně hned na začátku evokovalo zvukovou podobnost s Coldplay. V dobrém slova smyslu. Samborova kytara je v této písni také zpět a basa Hugha McDonalda je velmi výrazná, což pomáhá atmosféře skladby z velké části. Bicí pomáhají hned z té druhé a to velmi při zpěvu Jona před mohutným sólem, ačkoliv samotné sólo mohlo být delší. Pak se připojuje druhý hlas Richieho a píseň jde do finále. Velmi povedené sbory. (7/10)

Nyní se dostáváme k další vrcholné písni alba - LOVE´S THE ONLY RULE. Opět přes parádní kytarový začátek se dostáváme k excelujícímu frázování zpěvu, kdy za pomocí výrazných bubnů skladba postupuje k refrénu. Závěrečné části pomáhá výrazná kytara a smyčce na pozadí. Tahle deska se povedla, ale nepředbíhejme. (9/10)

FAST CARS je ke konci alba a jak se někdy stává, alba mají někdy ke konci klesající úroveň, ale tahle píseň tento mýtus vyvrací. Skvělé chytlavé „sha-la, sha-la“ je jen třešničkou. Píseň jde stále nahoru-dolu a velmi mocné klávesy Davida Bryanadostávají zabrat. Kdyby byla obohacena o nějaké dlouhé kytarové sólo, nebál bych se píseň označit mezi to nejlepší na albu. V téhle písni je tak ohromná energie, že se těším, až ji někdy Bon Jovi zahrají živě. (9/10)

Tak tohle se jen tak neslyší. HAPPY NOW. Ne samozřejmě obsah těchto dvou slov. Člověk se někdy cítí konečně šťastným, ale tato píseň patří k tomu nejlepšímu, co na albu nalezneme a šťastnými Vás jistě udělá. Excelentní zpěv Jona Bon Joviho je tak dobrý, že zkrátka nejde nevěřit tomu, co zpívá, zejména když tak procítěně při zpěvu „řve“. Zkreslené kytary, sbor s kytarami a bubny. Tempo je ohromující. Tohle patří k závěrečnému vrcholu alba. (10/10)

LEARN TO LOVE uzavírá nejen album, ale i málo početnou skupinu balad na albu. Kytara a klavír na počátku písně, poté přichází zpěv včetně druhého hlasu. V půlce písně za podpory bicích je zvýšeno tempo písně. V tomto místě pomáhá opět skvělá kytara Sambory. Tahle píseň zní velmi pohodově a zanechává celkový pocit po poslechnutí celé desky hodně nahoře. (7/10)

The Circle je velmi povedené energické album plné kytar, bicích, stadiónových nápěvků a zařadí se jistě do diskografie Bon Jovi mezi TOP alba skupiny. Na desce je hodně výrazný Richie Sambora. Nejen svoji hrou na kytaru, ale také častým druhým hlasem. Těšit nás může hlavně to, že po dlouhé době dokáže album zaujmout i jiné než skalní fanoušky. Milovník klasického rocku si album dle mého názoru také oblíbí. The Circle je velká nahrávka.

Možná vyznívá recenze moc pozitivně, ale nemůžu si zkrátka pomoc. Nebudu skladby „uměle“ shazovat, abych byl IN, když to na mě tak absolutně nepůsobí. Pro mě je to deska, která mě hodně nadchla, více jak všechna alba po Crush dohromady. Věřím, že ostatní můžou mít jiný a třeba i opačný názor. Přeci jen je recenze vždy subjektivní, ač může působit jakkoliv objektivně.

Album The Circle vychází ve dvou edicích. Jedna jako samostatné CD a druhá s bonusovým DVD When We Were Beautiful. Tento dokument nás zavede do zákulisí předešlého turné Lost Highway. Dá nám možnost nahlédnout do zákulisí života kapely a ukáže nám koncertní místa mimo jiné jako Dublin, Mnichov, Abu Dhabi, Central Park, tak také Madison Square Garden, kde dokument vrcholí. V závěrečných titulcích máme možnost slyšet i demo písně When We Were Beautiful ještě bez sborového zpěvu a kytarového sóla. Nyní nám už zbývá jen vypravit se za Bon Jovi na koncert v rámci The Circle Tour, ať už v roce 2010 nebo 2011. Ty chvíle bez koncertu nám zpříjemní záznam koncertu Live At Madison Square Garden, který v brzké době vyjde na DVD a Blu-ray discích.

BON JOVI - THE CIRCLE (datum vydání 6. 11. 2009) - hodnocení alba: 8/10

01. We Weren´t Born to Follow (4:03)

// Jon Bon Jovi, Richie Sambora