(ne)oficiální DVDčka Bon Jovi (3.3.2008)

Často si fanoušci stěžují, že je k dispozici hodně málo dostupných DVD Bon Jovi, respektive koncertů. Až na několik oficiálních DVD, která za dosavadní kariéru Bon Jovi vyšla a dala by se spočítat na prstech jedné ruky. Výčet DVD bych začal prvním oficiálním DVD, kterým bylo The Crush Tour na sklonku roku 2000. Poté reedice jednoho z nejlepších koncertů z roku 1995, tedy Live From London a dostávám se až ke speciálním koncertům v podobě This Left Feels Right: LIVE a k nejčerstvějšímu Lost Highway: The Concert.

Posledním oficiálním počinem, který jsem nezmínil, je speciální filmové DVD k sólovému albu Jona Bon Joviho - Destination Anywhere, která má punc velkého klipu s příběhem. Tím by výčet oficiální DVD končil. Je toho málo za více jak 25 let úspěšné kariéry? Na to si musí každý odpovědět sám. Každopádně jiné možnosti koupení/sehnání nejsou? Ty možnosti tu jsou, od výměny neoficiálních DVD záznamů, které většinou pochází se soukromých kamer, TV záznamů, až po pásky neurčené k uvolnění na trh. Tomu se tento článek ale nebude věnovat, ten je zaměřený spíše na jinou formu získání koncertů a tím jsou tzv. lokální a mnohdy pochybné licence na vydání materiálů Bon Jovi. Stranou nechávám překonaný formát VHS, výčet vydaných videokazet naleznete v sekci videografie.

Vydavatelství v USA se od těchto DVDček více méně distancuje a na dotazy lidí odpovídá jednoznačně, že to vydavatelství nevydalo a nejedná se o oficiální produkty skupiny Bon Jovi. Nyní jistě každého napadne, zda stojí tyto DVDčka za to a dá se vůbec na takové DVD koukat? Odpověď zkusí dát bližší pohled na tři DVDčka, která jsem jakožto fanoušek skupiny Bon Jovi za ty léta koupil do své sbírky :-)

Prvním je DVD nazvané Bon Jovi - Slippery When Wet.

Název to je vskutku originální a povědomý :-) A opravdu, při bližším pohledu na DVD zjistíte z obalu obsah, který je totožný s VHS kazetou stejného jména vydanou již v minulosti. A co že na DVDčku je? Obsah je následující:

1. Wild In The Streets

2. Living On A Prayer - LIVE

3. You Give Love A Bad Name

4. Never Say Googbye

5. Living On A Prayer

6. Wanted Dead Or Alive

Obsahem jsou tedy videoklipy písní, doplněné o rozhovory se členy skupiny. Celková délka je 40 minut a kvalita? Po vložení disku zjistíte, že zpracováním se jedná o podomácku vytvořené menu s možností volby jednotlivých kapitol. Myslím, že leckterá(ý) z vás by menu udělal hezčí. Každopádně účel plní a není rozhodující.

Po zkouknutí samotného DVD zjistíte, že se jedná o přepis VHS na DVD, tedy obrazově v podstatě žádný zázrak, každopádně DVD bych doporučil jen pokud VHS nemáte, připadně pokud nemáte Dualdiskové vydání desky Slippery When Wet, kde až na živé Prayer máte všechny videoklipy a v lepší kvalitě. DVD vyšlo pod labelem FNM (Falcon Neue Medien) v roce 2003.

Druhým DVD, které tento článek zmíní, je DVD nazvané Bon Jovi - Live Rarities.

Název by mohl nasvědčovat o něčem výjimečném, ale opak je pravdou. Na celém DVD naleznete spousty písniček z TV záznamů, které většina fanoušků již v TV nebo internetu viděla. To by koneckonců nevadilo, určitě řadu videí člověk pouze viděl a neměl nahrané, ale co dokázalo vydavatelství se záznamy provést? To můžete posoudit na obrázcích, kdy zjistíte, že veškerá videa jsou v šíleném obdelníčkovém okně, místo aby byly přes celou obrazovku. A co za obsah na disku člověk najde?

1. Livin´ On A Prayer

2. Wanted Dead Or Alive

3. I´d Die For You

4. I´ll Sleep When I´m Dead

5. You Give Love A Bad Name

6. Someday I´ll Be Saturday Night

7. I´ll Be There For You

8. Always

9. Bed Of Roses

10. Born To Be My Baby

11. Good Guys Don´t Always Wear White

12. Wild In the Streets

13. Something For The Pain

Po vložení DVD se na vás vyhoupne celkem solidně zpracované menu, s možností volby jednotlivých písní, kde také zjistíte, že na DVD jsou v úplně jiném pořadí než na přebale DVD :-) Malé okénko místo obrazu bylo již zmiňováno, kvalita obrazu je hodně "VHSková", takže žádný zázrak taky nečekat. A stojí to za to? Pokud toužíte mít tyto TV záznamy a máte TV nebo přehrávač se zoomem, tak je to zajímavá volba, jak rozšířit sbírku, jinak ruce pryč. DVD vyšlo pod labelem Sandbeach Holding LTD/RagnaRock Films LTD na počátku roku 2007 a celková délka DVD je 57 minut.

Třetím a zároveň posledním DVD které představím je Bon Jovi - Live In Rio De Janeiro.

Jedná se o TV záznam koncertu, který proběhl v Brazílii 28.1.1990 na Maracana Stadium v Riu. Mnozí fanoušci již tento koncert znají, protože TV záznam koloval mezi tradery ("měniči koncertů") a jistě dá každý za pravdu, že koncert je to dobrý včetně setlistu. Zejména je velice povedená, nebál bych se říci že až fenomenální, verze Blood On Blood. Kompletní setlist je následující:

1. Lay Your Hands On Me

2. I´d Die For You

3. Wild In The Streets

4. You Give Love A Bad Name

5. Fever / Born To Be My Baby

6. Keyboards solo

7. Let It Rock

8. I´ll Be There For You

9. Blood On Blood

10. Living On A Prayer

11. Tokyo Road

12. Runaway

13. Never Say Goodbye

14. Wanted Dead Or Alive

15. Bad Medicine

Vydavatel, který toto DVD vydal, tedy firma The WOW Corporation, se u DVD neobtěžovala s vytvářením žádného menu a zřejmě jak bootleg sehnala, tak vydala. Obrazově je totiž téměř totožné s verzí, co již dříve kolovala, ale neobsahuje chvějící se artefakt, takže bych DVD doporučil i majitelům TV verze. Celková délka je 95 minut a až na trošku horší obraz je zatím asi nejlepším (ne)oficiálním DVD, které je možno zakoupit v našich obchodech nebo v obchodech internetových. DVD vyšlo na sklonku loňského roku 2007.

Samozřejmě toto nebyla všechna (ne)oficiální DVD, která se dají zakoupit. Namátkou koncert z roku 2004, v Borgatě, zahraný v rámci propagace Box-setu je toho důkazem, případně řada CD a DVD a knih, které naleznete v shopech. Zkrátka pokud chce něco nového od Bon Jovi, toto je také cesta, ačkoliv po obrazové a zvukové kvalitě mají takovéto DVD mnohdy co dohánět.

Závěrem jen zmíním informaci z krátkých novinek, že profesionálně zpracovaného a oficiálního DVD bychom se měli dočkat v brzké době, mělo by tím být dokumentární DVD, které by mělo mapovat skupinu Bon Jovi na aktuálním turné a mělo by být doplněno archivními záběry z tour minulých. Režie DVD se ujala Barbara Kopple. Datum vydání není zatím stanoveno.